Visualiseer jij de toekomst?

30 juni 2021

De pandemie heeft de onzekerheid over de toekomst vergroot én heeft ons hier bewuster van gemaakt. We durven de stelling aan dat het essentieel was en blijft voor die toekomst om langere termijn te maken. Het waarborgt het voortbestaan van jouw organisatie. Strategisch bezig zijn noemen wij dat.

Urgent versus bewust

In tijden van crisis en die van vlak erna, waarin we ons nu lijken te bevinden, is de verleiding groot om urgente vraagstukken op te pakken in je organisatie. Of vooral zaken die je gemakkelijk afgaan. Begrijpelijk en het pakt lang niet altijd slecht uit. Toch zijn bewuste keuzes, ook voor de korte termijn, beter. Daarvoor zijn geen frequente langdurige Zoom- of heisessies nodig. Wel een helder kader en criteria waarmee je jouw organisatie tegen het licht kunt blijven houden.

Visualiseer en kies

De toekomst is niet voorspelbaar. We hebben dat het afgelopen jaar ervaren. Maar de toekomst is wel voorstelbaar. Hoe? Bij succesvolle organisaties zien we dat het doel verankerd is, net als de missie en visie. Samen vormen zij het kader. Goed gecommuniceerd zijn zij inspirerend en richtinggevend. Een stevige basis. Weeg je daarnaast de huidige of nieuw aan te bieden diensten en producten regelmatig, dan visualiseer je de toekomst. Praktische vragen zijn daarvoor prima bruikbaar: Passen de diensten en/of producten (nog) bij jullie unieke competenties, zijn of blijven ze uitvoerbaar en hoe staat het met de waardencreatie voor klanten? Durf daarbij te kiezen!

Een voorbeeld

IKEA heeft ooit de keuze gemaakt een breed assortiment functionele en goede vormgegeven woonartikelen tegen betaalbare prijzen aan te bieden, waarmee zij zo veel mogelijk mensen in staat willen stellen deze producten aan te schaffen. Een heldere strategie, die al jarenlang borg staat voor succes en tevreden klanten.

De laatste tijd zagen zij het milieubewustzijn en de verkoop van tweedehands spullen groeien. IKEA haakte erop in. In 2030 willen zij het gebruik van nieuwe grondstoffen en hun CO2- uitstoot naar nul willen brengen. Inmiddels is onder het motto ‘wij vinden dat gebruikte meubels een tweede leven verdienen’ een terugneem-service voor gebruikte IKEA-meubelen gestart.

Hulp nodig?

Een helder kader en een paar criteria rondom jouw diensten en producten bieden jouw organisatie toekomst. Kun je daarbij hulp gebruiken? Eén mailtje of telefoontje naar ons is voldoende. Dan kijken we samen of we iets voor je kunnen betekenen.


Geef een reactie