Storing bij Facebook, Instagram en WhatsApp

6 oktober 2021

Wereldwijd raakten op 4 oktober miljarden gebruikers wereldwijd urenlang hun communicatiekanalen kwijt. Een wijziging in de instellingen van enkele cruciale knooppunten in het Facebooknetwerk veroorzaakte onderlinge communicatie­problemen, geeft het bedrijf zelf als oorzaak aan. Mensen weken massaal uit naar andere apps als Signal en Telegram, een concurrent van WhatsApp.

Het toont aan dat het voor ons kennelijk enorm belangrijk is voortdurend in contact met elkaar te blijven. Voor ondernemers die afhankelijk zijn voor hun advertenties of verkoop leidde de storing tot problemen en mislopen van inkomsten. Hoe groter de afhankelijkheid van Facebook hoe groter de problemen voor deze bedrijven. Welke keuzes maak jij in je communicatiekanalen? En hoe verhoudt die zich tot je communi­ca­tie­strategie?

Bij communicatiestrategie wordt vaak gedacht in termen van acties en middelen. Hoe brengen we een product of dienst – liefst snel – onder de aandacht? Welke media kiezen we, wat is het beste tijdstip voor de campagne? Vragen die heel direct gaan over de bood­schap richting klanten.

Organisaties zijn beter af bij een bredere blik op commu­ni­­catiestrategie. Een visie waar­­bij communicatiestrategie gaat over relaties. Meer specifiek: over het verkrijgen en onder­hou­den van relaties met belanghebbenden van jouw organisatie. Relaties met vak­genoten en stakeholders; de leveranciers, het personeel, de concurrenten en bijvoorbeeld de lokale buurt of directe buren.

Werken aan een goede relatie betekent je te verdiepen in wat hen bezig­houdt. Wat motiveert hen, waar twijfelen zij over, waar liggen misschien wel blokkades.  Het raakt dan aan jouw corporate identy, de grootste beïnvloeder van je imago. Een positief imago zorgt ervoor dat mensen blij worden van jouw product of dienst en zich willen identificeren met jouw merk of organisatie. Geïntegreerde communicatiestrategie noemen we dat. En dat loont!

Investeren in relaties met stakeholders geeft energie voor een creatieve en effectieve com­munica­tie­­. Met of zonder gebruik van Facebook, dat is aan jou.


Geef een reactie