Borrel met ambitie?

Organiseer jij binnenkort een kerstborrel of nieuwjaarsbijeenkomst?

Het jaar afsluiten of juist vooruitkijken samen met je team. Hoe doe je dat nou op een manier die echt werkt? Wat wil je de medewerkers dan eigenlijk zeggen?
In deze blog tips over hoe je dit als management goed aanpakt.

Welk effect wil je bereiken?

aardbolDat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen. Wil je gewoon een gezellig en ontspannen samenzijn om de binding met het bedrijf te bevorderen? Jouw team belonen voor de inzet van het afgelopen jaar? Een boodschap overbrengen voor het nieuwe jaar? Of wil je een belevenis creëren waar je medewerkers in hun vriendenkring over vertellen?
Als je meer dan een gezellig samenzijn wilt organiseren, vraagt dat tijd. Een belevenis creëren of een boodschap goed overbrengen betekent aandacht en voorbereiding van jouw kant. En ja, dat is meer dan akkoord geven op de hoeveel bitterballen die er besteld moeten worden. Je zou het kunnen vergelijken met het leveren van een product voor een klant of het realiseren van een project. Welke ambitie heb jij? Eigenlijk alleen die borrel? Houdt dan een superkorte speech en wens iedereen aan het einde het allerbeste voor zichzelf en zijn/haar familie. Applaus verzekerd.
Heb je meer ambities? Lees dan verder.

Een beleving creëren of boodschap delen met je team.

Dat bereik je door eens wat anders te proberen dan het houden van een geijkte, vaak te lange, speech. Zo’n speech, waarvan je er zelf vaak ook al veel hebt meegemaakt. Meestal ondersteund door een PowerPoint presentatie vol cijfers, opsomming van projecten en een kerst- of nieuwjaarswens aan het slot. Bij de keuze om af te wijken van de vertrouwde manier van presenteren is het belangrijk om in het oog te houden welk effect je precies wilt bereiken. Maar ook is het handig om te bedenken wat mensen in een kerstborrel of nieuwjaars­bij­eenkomst het meest waarderen.

Dat blijkt om voor de hand liggende zaken te gaan, zoals:

Humor
Wanneer een verhaal grappig is blijven mensen luisteren of kijken. Uiteraard niet als humor ten koste gaat van een persoon of er een locatie van je bedrijf slecht wordt neergezet. Leedvermaak is niet grappig
Persoonlijk
In een persoonlijk verhaal komt emotie voor en herkennen mensen iets van zichzelf en haken ‘vanzelf’ aan
Successen
Juist aan het einde van het jaar of ter inspiratie aan het begin van een jaar voelt het delen van successen goed. Tenminste als het om successen gaat waarin medewerkers zichzelf herkennen en hebben meegewerkt. Het kunnen kleine dingen zijn en vaak is het ‘hoe’ van het succes minstens zo belangrijk als het succesvolle project of product zelf
Nieuws
Van nature zijn we nieuwsgierig. Vertel er wel gelijk bij welk verschil dit nieuws zal maken en waarom is dat belangrijk is (voor de medewerkers/het bedrijf)
Interactie
De aandacht van mensen vasthouden en richten gaat beter wanneer er sprake is van wisselwerking. De eenvoudigste vorm daarvoor is het stellen van vragen aan medewerkers

Natuurlijk kun je de bovenstaande allemaal toepassen in je vernieuwd vormgegeven speech, of misschien maak je er wel een dialoog met je medewerkers van. Maar wil je echt een die ene snaar raken bij je medewerkers, waardoor zij de bijeenkomst als een beleving ervaren? Denk dan eens aan een video. Een jaarverhaal in beeld als bindmiddel, waarmee je positieve aandacht voor je bedrijf genereert. De highlights van het jaar op een originele en toegankelijke manier presenteert en je organisatie een gezicht geeft door mensen in beeld te brengen.

Voor ondersteuning bij het brengen van de juiste boodschap en het bestellen van een video jaaroverzicht 2015 van jouw bedrijf neem nu contact op met Van Gerrevink Advies.

logo-met-ivoets

 

Faceboook